Talent aantrekken voor jouw bedrijf? Word een magneet voor ‘rockstars’!

De term ’rockstars’ wordt steeds vaker gebruikt om topkandidaten aan te duiden. Het zijn de pareltjes, de droomkandidaten, de grootste talenten waar elk bedrijf naar zoekt. In zijn boek “Recruit Rockstars: The 10-Step Playbook to Find the Winners and Ignite Your Business” geeft Jeff Hyman tien eenvoudige stappen, waarmee we talent aantrekken om ons bedrijf succesvol te maken. Wat kunnen we doen om die rockstars te verbinden aan onze organisatie? Hoe kunnen we het kunstje afkijken?

De kunst om die ene rockstar aan je dreamteam toe te voegen

Het vinden van talent is niet alleen een taak die we hebben als bedrijf. Het is een ware kunst. Het gaat niet alleen om de kwaliteiten van individuele kandidaten. Het samenstellen van een dreamteam gaat ook over het delen van een passie en een gezamenlijk doel. Een groep mensen die elkaar aanvullen en helpen groeien. En daar zijn rockstars voor nodig. Het goede nieuws is dat er een stappenplan is dat we kunnen volgen. Zo verander je jouw werving- en selectieproces in een rock ‘n’ roll succesverhaal.

  • Stap 1: Definieer jouw rockstar
    Als je rockstars wilt werven, moet je gedetailleerd kunnen omschrijven wat dat betekent binnen jouw bedrijf. Welke eigenschappen, kwaliteiten en kennis moet de rockstar meenemen? En welke waarden zijn belangrijk voor hem of haar? Wat heeft jouw team nodig? En wat past zeker niet? Maak dat zo duidelijk mogelijk. Heb je deze visie helder? Dan ben je al op weg naar succes.

  • Stap 2: Schrijf een onweerstaanbare vacaturetekst
    Bekijk jouw vacature door de ogen van de rockstar die je zoekt. Wat zal onweerstaanbaar zijn voor hem of haar? Benadruk de unieke kwaliteiten en waarden van jouw bedrijf en de cultuur die jullie hebben op de werkvloer. Maak jouw aanbod zo verleidelijk dat de beoogde kandidaten die kans absoluut niet kunnen weerstaan.

  • Stap 3: Zoek op onlogische plekken
    Tja, rockstars hebben geen normaal leven. Zij zullen zich vaak niet in de volle vijver van gewone kandidaten begeven. Zoek daarom ook op onlogische plekken. Werp een breed net uit, om deze bijzondere vangst te doen. Gebruik niet alleen de vanzelfsprekende kanalen. Soms zijn bijzondere talenten verborgen parels, die wachten om ontdekt te worden.

  • Stap 4: Zorg voor een soepel verloop van de procedure
    Je wil de tijd van een rockstar niet verspillen. Daarom is een soepel verloop van de sollicitatieprocedure van groot belang. Vraag niet meer van de kandidaten dan nodig. En zet zelf ook een stapje extra. Maak de eerste kennismaking efficiënt en respectvol. Het zal een blijvende positieve indruk achterlaten.

  • Stap 5: Ontwikkel een succesvol employer brand
    De goede reputatie van jouw bedrijf is een krachtig instrument om talenten aan te trekken. Het is een magneet voor rockstars. Bouw daarom een sterk merk om kandidaten mee te lokken. Laat in het contact met potentiële kandidaten geen kans onbenut om een positieve indruk achter te laten over de cultuur, missie en kernwaarden van jouw bedrijf.

  • Stap 6: Beloon werknemers als zij collega’s aandragen
    Jouw huidige rockstars kunnen goede recruiters zijn om nieuw talent aan te trekken voor jouw organisatie. Spoor hen aan om potentiële kandidaten door te sturen naar jouw recruitment afdeling. Het is een goed idee om ze daar ook voor te belonen als het succesvolle matches worden.

  • Stap 7: Show, Don’t Just Tell
    Daden spreken duidelijker dan woorden. Als je er prat op gaat dat jouw bedrijf creativiteit en innovatie hoog in het vaandel heeft staan, laat dat dan ook zien in het werving- en selectieproces. Laat jouw belangrijkste waarden doorwerken in alle acties die je neemt om de kandidaten te werven, die deze waarden met jullie delen.

  • Stap 8: Houd contact en gebruik heldere communicatie
    Heldere communicatie is essentieel. Blijf in contact met je rockstar kandidaten tijdens het gehele selectieproces, de periode nadat zij zijn aangenomen tot en met de onboarding. Houd ze op de hoogte van belangrijke informatie en zorg dat alle procedures soepel verlopen. Een positieve ervaring kan voor de echte rockstars het verschil betekenen tussen blijven of weglopen.

  • Stap 9: Toets of er een match is met de cultuur van jouw bedrijf
    Het aannemen van rockstars gaat niet alleen over talenten en persoonlijke kwaliteiten. Er moet ook een goede match zijn met de cultuur binnen jouw bedrijf. Onderzoek eerst of een kandidaat achter de waarden en de missie van jouw bedrijf kan staan.

  • Stap 10: Onboarden voor succes
    Heb je eenmaal die geweldige kandidaat gevonden? Investeer dan in een uitgebreide onboarding. Help ze integreren in het team en breng ze zo snel mogelijk op de hoogte van het werk dat jullie doen. Hoe sneller je deze eerste kennismaking en kennisdeling organiseert, hoe eerder de rockstars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan jouw bedrijf.

Conclusie

Toptalenten vinden is één ding, die talenten vinden die ook echt de waarden en missie van jouw bedrijf ondersteunen, geeft pas echt vleugels aan het succes van jouw bedrijf. Het brengt motivatie en talent samen. En dat is een gouden combinatie. Als je deze rockstar methode volgt en de tien stappen met zorg opvolgt, zal je merken dat jouw team meer dan een verzameling van individuen wordt. Het wordt een rockstar band, die jouw bedrijf naar de top helpt.

Blue Ocean Recruitment kan jou helpen rockstars te werven! Plan een discovery call in voor een eerste kennismaking. Dan bekijken we samen hoe we jouw bedrijf naar die top kunnen helpen.

7 december 2022 |

Blue Ocean Recruitment